Waarom je tijd moet nemen om stil te staan

Stilstaan, doe jij dat wel eens? Deze vraag stel ik altijd aan mijn klanten.  De een doet het wel de ander doet het niet. Wat is het effect van dat stilstaan of dat niet stilstaan? Ik ben zelf niet altijd bewust van dat wat ik doe, denk of voel. Eigenlijk heel vaak niet, en dat is maar goed ook, zou anders een drukke bedoeling worden.

Het is interessant om te horen wat reacties zijn bij de vraag ‘Sta jij wel eens stil?’:

  • ‘daar heb ik geen tijd voor’
  • ‘ik loop al achter de feiten aan, ik heb alle tijd nodig’
  • ‘hoe kun je succesvol zijn door stil te staan?’
  • ‘als ik stil sta, dan word ik onrustig
  • ‘wat levert het op’
  • ik kan het toch niet maken om even niets te doen, terwijl anderen door blijven werken’

En we geloven het ook nog, bizar!

Een adempauze nemen helpt, onderzoek wijst dat uit

Steeds meer onderzoek laat zien dat regelmatig en op tijd een adempauze nemen niet alleen prettiger is voor onszelf, maar maakt ook dat we juist meer voor elkaar krijgen. Het herstelt onze aandacht en motivatie, verbetert prestaties, bevordert creativiteit, maakt ons meer efficiënt, is goed voor ons geheugen, houdt ons emotioneel stabiel, vermindert burn-out, verlaagt bloeddruk en hartslag en maakt ons gelukkiger.

Stilstaan levert op:

  • Je weet wat goed voor je is en maakt meer weloverwogen beslissingen
  • Je voel je energiek en krachtig
  • Je ontdekt hoe en wanneer je tot ontspanning moet komen om daarmee betere resultaten te bereiken
  • Je ervaart meer rust in je hoofd en voldoening ondanks de drukte
  • Je ervaart in jezelf meer rust, dat doorwerkt in je relaties, privé en zakelijk


Je kan het zo klein of groot maken als je zelf wilt. Stilstaan, pauze nemen, tot rust komen kan in een minuut al effect hebben. Heb je langer de tijd, dan verdiep je je rust, word je scherper, en met name je reflectieve brein kan beter zijn werk doen. Wil je welbewuste beslissingen maken die impact hebben dan doe je er goed aan om te vertragen en stil te staan. Elke keer dat je dit bewust doet, train je dat deel van je brein dat je verder brengt de juiste richting op.

Wil je hier verder over praten met mij?

 

Als je geïnspireerd bent door mijn blogs en je de principes van afstand & tijd nemen, reflecteren en focussen op wat echt belangrijk is op jezelf wilt toepassen, maak dan hier een afspraak met mij.

In een vrijblijvend gesprek van 20 minuten ontdek je welke stappen voor jou resultaat gaan geven.

Meer inspiratie