We zullen stilstaan en doorgaan!

Ooit heb ik mijn leven geleefd in een versnelling die mij goed beviel. Met name snel schakelen, pittig rijden, veel ervaren en met name doorgaan. In dit tempo loop je het risico gejaagd te worden. En in de gejaagdheid vergeet je belangrijke aandachtspunten, ga je voorbij aan echt contact maken met je omgeving, maak je eerder fouten, en blijf je je tempo ophogen om je acties maar gedaan te krijgen…

Niet effectief zijn en het niet zien

Check! Zo herkenbaar dit voor mij. In het harder gaan heb ik niet door gehad dat ik harder ging. Een bijzondere constatering: waarom let ik niet op dat ik harder ga en ineffectief word? Het is een psychologische probleem: gejaagdheid vernauwt de aandacht, waardoor je minder overzicht hebt en niet meer belangrijke (en juiste) besluiten kunt maken. Echt het enige wat je denkt is ‘doorgaan!!!!!’.

Doorgaan!

Ik wilde dit niet, ik wilde oprecht aandacht hebben voor mensen om mij heen, mijn werk goed doen, mijn leven leven en niet eraan voorbij gaan. Natuurlijk is plannen van ‘stilstaan-tijd’ een goede remedie. Het is ‘de zaag scherp houden’ de welbekende 7e eigenschap van Stephen Covey. Los je het ook echt op door tijd in je agenda te plannen? Ik denk dat je meer kunt doen. Kun je namelijk het vermogen ontwikkelen om wanneer het relevant is, stil te staan bij wat je doet en een effectieve keuze maken?

Stop, denk, doe (zo manage je je brein)

Max Wildschut benoemt in zijn boek Stop, denk, doe (zo manage je je brein) het kernproces van persoonlijk leiderschap:

  1. Stop: Sta stil bij wat je aan het doen bent of wat er gebeurt.
  2. Denk: Reflecteer over wat belangrijk is op dit moment en welke keuze te maken.
  3. Doe: Focus op de volgende stap.

 

Als je even stilstaat bij wat je doet op een bepaald moment, maak je als het ware een stuk aandacht vrij. Aandacht die je heel gericht gaat sturen richten je doelen, wat je voor ogen hebt en je effectiviteit van handelen op dat moment. I love it! Hiermee ga en sta je voor wat je wilt bereiken, je eigen koers varen en je leven leven zoals je het voor ogen hebt.

Wanneer stress toeneemt komt aandacht in de verdrukking. Zelfs wilskracht heeft te lijden onder een gejaagd en gespannen bestaan. Denk er maar aan dat je brein het liefst zonder nadenken (dat kost tijd) tot actie wil overgaan. Handig als er acuut gevaar is, minder handig in onze tijd waar je vaker te maken hebt met situaties waarin je bewust de leiding kunt nemen. En wat blijkt? Onder persoonlijk leiderschap zit ook een biologisch mechanisme. In plaats van dat de hartslag verhoogt en de spierspanning toeneemt (klaar voor actie), gaat de hartslag omlaag en neemt de spierspanning af (klaar voor reflectie). Er ontstaat ruimte voor complexe afwegingen en bewuste besluiten.

Ontwikkel je pauzeer-en-planrespons

Hoe kun je nu in plaats van het vecht-of-vluchtrespons de tegenhanger pauzeer-en-planrespons beter ontwikkelen? Heel eenvoudig! Door te leren dat het ook anders kan, wat dit voor jou oplevert en het vervolgens te doen, keer op keer… stilstaan, overzie wat je doet en ga dan pas weer door. Ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt, en ik geniet dagelijks van stilstaan en doorgaan! Niet omdat het moet, maar omdat het oplevert, een goed gevoel geeft en je ook werkelijk bezig bent met wat je wilt!

Deze 3 eenvoudige stappen brengen je naar meer rust en moeiteloosheid!

Stap 1. Vertraag
Ongetwijfeld de meest moeilijke, maar ook de meest krachtigste!

Stap 2. Vraag
Doe ik wat ik moet doen?

Stap 3. Verander
Welk ene ding ga ik nu doen om er voor te zorgen dat ik weer rust ervaar?

Wil je hier verder over praten met mij?

 

Als je geïnspireerd bent door mijn blogs en je de principes van afstand & tijd nemen, reflecteren en focussen op wat echt belangrijk is op jezelf wilt toepassen, maak dan hier een afspraak met mij.

In een vrijblijvend gesprek van 20 minuten ontdek je welke stappen voor jou resultaat gaan geven.

Meer inspiratie